Isnin, 6 Mei 2013

6 Cara Untuk Mengatasi Perasaan Takut Dalam Diri Anda.

Perasaan takut adalah satu pekara biasa seperti bernafas.

Masalahnya ialah kebanyakan orang berpaut kepada ketakutan mereka, yang menjadi penghalang untuk mereka maju bergerak ke hadapan dalam kehidupan mereka.
Adalah menjadi satu fakta iaitu untuk menjadi seorang yang berjaya anda perlu mengatasi rasa takut dalam diri anda.

Dalam tulisan kali ini sayan ingin berkongsi 6 cara bagaimana anda boleh mengatasi rasa takut ini.




1.Sedar akan rasa takut dalam diri anda. 

Sebelum anda boleh mula mengatasi rasa takut, anda perlu mengakui bahawa anda mempunyainya. Teknik menulis semua ketakutan anda pada sekeping kertas dapat membantu anda untuk sedar apakah yang anda takuti. Adalah penting untuk anda menulis dalam sekeping kertas supaya anda mendapat satu gambaran yang jelas dan tidak lupa akan semua jenis/aspek ketakutan anda.

2.Dapatkan pembimbing.

Isi otak anda dengan imej akan bagaimana anda ingin kelihatan pada masa depan. Berhubung dengan seseorang pembimbing yang boleh, sama ada secara peribadi, melalui buku, atau dalam talian untuk mendapatkan tips dan panduan untuk mengatasi masalah ketakutan anda. Anda juga boleh gunakan contoh-contoh ini sebagai sumber untuk memerangi ketakutan anda.

3.Siasat ketakutan anda secara objektive

Ambil masa untuk menyiasat akan ketakutan anda. Tanya diri anda tentang apa pemikiran yang menjana ketakutan anda, di mana anda berasa takut, dan bagaimana anda bertindak balas kepadanya. Cuba untuk menjadi pemerhati yang objektif dalam hidup anda sendiri.

4.Kongsi 

Berapa kerap kita berfikiran negatif kerana kita takut apa fikiran orang lain akan kita? Sebaliknya berkongsi membantu, kerana anda akan menyedarkan orang ramai orang akan perasaan anda, dan mungkin mereka mempunyai cerita akan ketakutan mereka untuk dikongsi dengan anda. Tetapi berkongsilah dengan seseorang yang boleh membantu anda meneliti apa yang anda benar-benar anda mahu dari kehidupan, dan di mana ketakutan anda berpunca. jangan berkongsi ketakutan anda dengan orang yang salah kerana mereka boleh mengunakan maklumat ini untuk menjatuhkan anda

5.Fikirkan tentang senario terburuk. 

Apa yang paling teruk yang boleh berlaku jika saya ditimpa ketakutan ini? Adakah saya akan kehilangan keluarga sya, adalah saya akan menjadi papa. Kebanyakan ketakutan boleh diatasi kerana walau-apa pun kes/senario terburuk yang berlaku.Kehidupan masih boleh diteruskan.

6. Lepas kawalan.

Sudah tentu kita mahu mengawal kehidupan kita, tetapi apabila kita melepaskan ia kita boleh membebaskan diri kita dari perasaan takut. Jangan takut untuk melakukan kesilapan. Lagipun, kesilapan menjana pembelajaran dan pertumbuhan diri berlaku. Kebanyakan antara kita sangat mengawal kehidupan kita dan ia merupakan satu faktor penyumbang yang menjadikan kita hidup diselubungi ketakutan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan