Selasa, 30 April 2013

Masalah atau Cabaran? Mana yang anda inginkan??

www.glogster.com
Suka atau tidak, Masalah atau Cabaran, adalah sebahagian daripada kehidupan seharian kita. Sama ada anda memilih untuk memanggil 'nya' Cabaran atau Masalah, sudah tentu tidak akan mengubah hakikat bahawa ia akan berlaku. Walau bagaimanapun, ia mengubah cara kita bertindak balas terhadapnya dan boleh membawa perubahan yang besar pada pemikiran kita dan cara kita menangani 'nya'

Hakikatnya pemikiran minda kita terhadap Masalah adalah, "Ada sesuatu yang tidak kena di sini." , "Ini tidak betul, kehidupan tidak seperti yang sepatutnya." Bagaimana persepsi ini memberi kesan kepada kita? Ia menyebabkan tenaga dan pemikiran kita akan disalurkan ke arah membaiki sesuatu dalam kehidupan kita bukannya menguatkan minda dan memperbaiki diri kita.



Sebaliknya, jika kita menangani sesuatu masalah itu sebagai CABARAN nya tidak menghantar mesej-mesej mental yang negatif seperti diatas. Daripada cuba untuk membaiki kerosakan, cabaran mendorong kita untuk mengambil sumber-sumber dalaman kehidupan kita dan  membantu kita untuk melihat keadaan ini sebagai peluang baru. Ini adalah satu keadaan yang sangat memperkasakan minda dan diri kita.

Perkataan sebagai isyarat minda kita.

Menggunakan perkataan Masalah dan Cabaran dalam kehidupan kita adalah sesuatu yang norma, tetapi pada hakikatnya, mereka menghantar mesej yang berbeza dengan otak kita.

"Masalah" mewakili isyarat untuk mendapatkan semula status quo. Mengunakan perkataan Masalah akan menyebabkan kita berfikiran 'kita kehilangan sesuatu dalam kehidupan dan perlu berusaha keras untuk mendapatkannya kembali'. Kita akan diselubungi stress negatif dan berkemungkinan besar menangani nya dengan cara yang salah.

Mengunakan perkataan "Cabaran" memberi isyarat kepada minda kita bahawa segala-galanya adalah OK. Semuanya OK,dan kita sudah bersedia untuk sesuatu yang baru. Minda separa-sedar kita pula akan menangani "Cabaran" sebagai peluang. Kita melihat 'nya' sebagai satu cara untuk bergerak ke peringkat seterusnya dan memperbaiki diri kita untuk menjadi lebih baik.

Inilah mengapa kita perlu belajar menggunakan  perkataan "Cabaran" bukannya "Masalah". "Cabaran" memberikan kesan positif terhadap diri kita. Ia memberikan kita pemikiran bahawa kita sedang berhadapan dengan PELUANG bukannya MASALAH. Jika anda berhadapan dengan situasi yang susah dan berkonfik anggapnya sebagai CABARAN dan bukannya Masalah. Beritahu minda dan pemikiran kita bahawa ia adalah satu PELUANG dan bukannya Masalah. Tabiat ini akan membantu anda untuk menangani situasi tersebut dengan lebih tenang dan produktif.

Perubahan melalui perkataan.

Menukar perkataan yang kita gunakan  akan memberi perubahan kepada pemikiran dan persepsi kita terhadap kehidupan.Mengapa tidak mencubanya untuk diri sendiri? Hanya gantikan perkataan Masalah dengan perkataan Cabaran dan lihat apa yang berlaku?

Ini adalah satu cara yang mudah untuk meningkatkan kualiti hidupan anda. Mengapa tidak mencuba selama seminggu dan beritahu saya bagaimana ia berfungsi untuk anda? Meningkatkan kualiti hidup anda tidak perlu rumit. Kemahiran hidup yang paling kuat yang adalah dengan mengubah perspektif diri kita terhadap konflik yang timbul.

Sudah tentu, ia tidak kira berapa mudahnya sesuati kemahiran jika kita tidak menggunakannya kita tidak akan dapat memahirinya.di. Jika kita membuatnya satu tabiat untuk sentiasa menggabungkan perkara-perkara yang kita belajar, ia akan memberi kesan yang mendalam terhadap kehidupan kita.

Rujukan:http://advancedlifeskills.com/blog/are-they-problems-or-challenges/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan