Selasa, 30 April 2013

10 Tabiat Untuk Ceriakan Kehidupan Anda

www.speedupyourlife.com
Sama ada anda masih muda atau tua, lelaki atau perempuan, tidak terlambat untuk anda berubah - atau mempelajari beberapa amalan baru (dan lebih baik) dalam kehidupan harian anda.


Berikut adalah 10 tabiat untuk ceriakan kehidupan anda





1. Jangan bimbang tentang apa yang orang lain pikirkan tentang anda.


Kita selalu risau dengan apa yang orang lain fikirkan tentang kita, keputusan kita, tindakan kita dan cara pakaian kita . Sedarlah bahawa jika kita membuang terlalu banyak masa mencari pengesahan, atau kelulusan (lampu hijau) daripada orang lain, kita tidak akan mempunyai masa untuk mencapai apa yang anda inginkan.

Setiap orang mempunyai pendapat, tetapi pendapat setiap individu adalah berbeza. Pendapat seseorang bergantung kepada masa silam mereka dan pengalaman mereka itu sendiri. Pendapat mereka mungkin akan bercanggah dengan diri anda kerana mereka tidak melalui kehidupan atau meyelami pengalaman anda . Oleh itu, adalah baik untuk meminta maklum balas, bergantung kepada penilaian anda sendiri anda lebih daripada yang lain kerana tiada orang yang lebih memahami diri anda melainkan diri anda sendiri.

2. Hari ini adalah apa yang penting.



Nikmati setiap saat hari ini, kerana anda tidak dijamin hari esok. Jangan menangguhkan impian anda. Jangan menunggu untuk melakukan, cuba, menikmati kehidupan dengan sepenuhnya. Jangan beritahu diri anda, "saya akan melakukannya esok". Jika ia adalah penting untuk anda, maka "DO TODAY IT".

Beri perhatian kepada apa yang berlaku sekarang, kepada orang di sekeliling anda dan diri anda. Apa yang anda lakukan hari ini, menentukan hari keesokannya. Masa depan kita ditetapkan oleh apa yang kita membuat keputusan dan bertindak pada hari ini.

3. Biarkan ia pergi.



Apa yang berlaku semalam adalah sejarah yang patut dilupakan. Harapan yang tidak dipenuhi, situasi yang sukar, kegagalan dan konflik masa lalu adalah sejarah masa lalu, usahlah dikenang dan diungkit. Anda tidak boleh mengubahnya, jadi biarkan ia pergi. Anda akan terperangkap dalam fantasy masa lalu dan menyukarkan diri anda untuk bergerak ke hadapan dan maju dalam hidup anda.

Selain itu, belajarlah untuk membiarkan perkara-perkara kecil . Penghinaan, kritikan, halangan - biarkan mereka semua pergi. Jangan berpegang kepada kemarahan lama atau dendam. Mereka hanya akan membebankan diri anda.

4. Kejayaan memerlukan kerja kuat dan Usaha berterusan.


Kejayaan memerlukan kerja dan usaha yang berterusan. Apabila anda mendengar cerita kejayaan dalam sekelip mata, jangan lupa tentang semua kerja dan penat lelah yang datang sebelum kejayaan itu. Ia mengambil masa untuk membina sesuatu kerjaya atau perniagaan. Anda perlu melakukan kerja-kerja persediaan, belajar dari kegagalan dan kesilapan, membina rangkaian dan mendapat  pasukan mentor dan penyokong sebelum mencapai kejayaan.

Ingatlah Bersusah-Susah Bahulu , Bersenang-Senang Kemudian. Kejayaan tidak akan datang dalam sekelip mata. Berusahalan dan Jangan putus asa.

5. Percaya pada diri sendiri.


Anda adalah pengkritik anda sendiri yang paling teruk, dan penyokong diri anda yang terbaik. Jika anda tidak mempunyai keyakinan terhadap kebolehan, nilai dan pengalaman diri anda sendiri, maka tiada siapa lagi yang boleh meyakinkan anda. Anda mesti mempunyai kepercayaan dalam nilai intrinsik anda. Kami masing-masing mempunyai sesuatu yang berharga dan unik, walaupun kita sendiri tidak menyedarinya

Hanya kerana anda tidak dapat membayangkan di mana anda boleh pergi dan bagaimana anda boleh berjaya, itu tidak bermakna ia tidak akan berlaku. Dan hanya kerana anda penah melakukan kesilapan dan mempunyai sejarah kegagalan pada masa lampau anda, tidak bermakna bahawa anda tidak boleh mencapai matlamat anda pada masa hadapan. Anda boleh melakukan jauh lebih daripada apa yang dibayangkan.

6.Elak permusuhan


Anda tidak akan tahu bila sesorang itu biarlah bekas bos, rakan sekerja, rakan perniagaan atau kenalan boleh membantu anda dalam keadaan yang memerlukan . Cuba berbaik-baik, dan elak bergosip tentang kenalan anda. Hormat dan amalkan sikap terbuka dengan mereka.

Mengekalkan dan memupuk hubungan pada semua peringkat adalah penting kecuali orang yang tidak jujur​​, tidak tahu hormat atau dan yang menyakitkan hati elakkan orang sedemikian dan kekal berjauhan.

7. Wang bukanlah perkara yang paling penting.

Wang adalah penting. Kita semua mempunyai bil untuk dibayar dan perbelanjaan yang memerlukan wang. Tetapi bukanlah matlamat akhir hidup. Kepuasan dalam kerja yang dilakukan dengan adalah lebih  baik, dan menyumbang kepada sesuatu yang berfaedah dalam mencari sesuatu yang anda suka lakukan (atau memikirkan bagaimana untuk menikmati apa yang anda lakukan) adalah matlamat yang lebih motivasi dan sudah tentu memberi diri anda kehidupan yang lebih bahagia dan kurang tekanan

8. Berpendirian teguh.



Anda perlu berpendirian teguh. Bersuara. Menonjol dari orang ramai. Jika ada sesuatu yang penting kepada anda, janganlah berkompromi sesuatu yang enting kepada anda, walaupun ia tidak popular. Jangan sekali-kali berkompromi integriti anda.

Menjadi pelik, menjadi berbeza, menjadi diri sendiri. Jangan bimbang banyak tentang mematuhi standard masya10. Carilah yang baik dalam segala-galanya.diri dan menjadi "sesuai." Jangan takut untuk menjadi diri sendiri.

9. Kehidupan bukanlah satu perlumbaan.

Kita mempunyai begitu banyak pekara yang perlu dilakukan, begitu banyak untuk dicapa dan ia merasakan seolah-olah kita perlu tergesa-gesa untuk sampai ke sana. terdapat orang yang bekerja di umur 70-an dan 80-an mereka, mempunyai anak-anak di umur 40-an mereka dan melakukan perubahan kerjaya atau memulakan perniagaan baru disemua peringkat umur.

Anda tidak perlu untuk melakukannya semua sekali gus. Malah, jika anda cuba untuk melakukannya semua sekali gus anda akan tidak mempunyai masa untuk menikmati kehidupan dan akan merosakkan kesihatan dan hubungan anda. Melambatkan dan mengambil satu perkara pada satu masa, satu hari pada satu masa. Ya, membuat rancangan, tetapi bukan secara tergesa-gesa.

10. Carilah yang baik dalam segala-galanya.

Kekal positif. Carilah yang baik dalam orang. Meraikan detik-detik gembira, besar atau kecil. Mencari pelajaran dan peluang untuk pertumbuhan yang sukar. Memberi galakan membantu bukannya kritikan negatif.

Abaikan yang buruk. Kecurangan, tidak menghormati, rasa tidak puas hati dan jahat wujud dan anda akan berurusan dengan mereka secara kerap. Tetapi jangan biarkan orang-orang masalah mewarna pengalaman anda. Jika anda melihat dunia di sekeliling anda dan cabaran hidup melalui kanta kebaikan, maka anda akan mendapati kehidupan yang lebih menyeronokkan.

Kehidupan adalah serius - dan kadang-kadang sukarr - tetapi anda masih boleh menceriakan dan berharap. Jika tidak, apa gunanya kehidupan ini?









Tiada ulasan:

Catat Ulasan