Selasa, 7 Mei 2013

Bahasa Badan: 10 Ekspresi Penting Mata Untuk Diperhatikan

Mata sering kali dikatakan sebagai cermin hati.Walaupun kita boleh memilih kata-kata kita dan mengawal ekspresi muka, mata kita tidak akan berbohong. Mata kita akan menggambarkan fikiran kita, mencerminkan emosi kita seperti kebosanan, kejutan, kemarahan, atau tidak percaya.


Mata kita adalah salah satu alat komunikasi bukan lisan yang paling kuat dan berkesan. Dan kebanyakkan kejayaan kita di temu duga kerja dan semasa rundingan perniagaan bergantung kepada keupayaan kita untuk menyampaikan mesej yang betul dengan mata kita. Inilah sebabnya mengapa ianya penting untuk belajar bagaimana untuk membaca bahasa badan mata dan mentafsir dengan betul.

Dalam tulisan kali ini, ingin saya kongsikan 10 Ekspresi Mata yang penting untuk diperhatikan.



1.Senyuman Mata


Senyuman yang ikhlas bermula dengan mata kita. Apabila kita benar-benar gembira kulit di sekitar sudut-sudut mata kita akan berkedut, manakala senyuman sosial (senyuman palsu) melibatkan bibir kita. Pernahkah anda berada dalam situasi apabila seorang pembantu kedai tersenyum pada anda, yang menawarkan bantuan , cuba perasaan cara senyuman mereka.









2.Mata Malu

Orang yang mengelakkan hubungan mata semasa perbualan sering dianggap sebagai tidak ikhlas, menipu dan tidak boleh dipercayai. 
Tanda yang jelas bahawa seseorang itu tidak jujur ​​adalah hubungan mata yang kurang, tetapi bukan semestinya jika seseorang itu kurang mengadakan hubungan mata itu adalah penipu malah terdaoat perasaan lain yang boleh dikaitkan seperti malu,ketakutan dan kebosanan.

3.Mata persabahatan

Melihat seseorang terus di mata semasa menjalankan perbualan menghantar beberapa mesej yang jelas kepada teman anda:
• anda selesa dengan mereka
• anda berasa yakin
• Anda memberi perhatian kepada perbualan

Inilah sebabnya mengapa begitu banyak pakar-pakar pidato dan jurulatih nasihat motivasi mengekalkan hubungan mata dengan anda untuk memberi kesan yang positif.


4.Mata Tertutup

Menutup mata, melindungi mata, menurunkan kelopak mata untuk tempoh masa yang panjang adalah satu percubaan untuk menghalang sesuatu yang kita tidak mahu didengar. Sebagai contoh, seorang lelaki yang diminta untuk bekerja pada hujung minggu mungkin meliputi matanya dengan jarinya menggosok,Walaupun dia menjawab, "Tiada masalah", Ini adalah isyarat jelas yang beliau tidak gembira mengenainya.

5.Mata Berkelip.

Ahli psikologi dan pakar-pakar bahasa badan mendapati bahawa apabila kita gementar atau berasa tertekan, kadar kelipan mata kita meningkat. Seseorang yang sedang menipu juga akan melakukan pekara yang sama.

6.Mata Labuh

Pernahkah anda bercakap dengan seseorang dan mendapat perasan bahawa beliau tidak pun mendengar ? Apabila anda melihat kurangan kelipan matap atau renungan kosong di muka seseorang ia memberi isyarat jelas kebosanan dan sering diikuti dengan memandang ke kanan secara rahsia. Jika anda perasan bahasa badan ini daripada mata seseorang yang anda sedang bercakap, disertai oleh perbuatan jari yang berulang atau kaki menoreh lantai, menguap, dan sambil mengerling ke arah jam tangan mereka, ia adalah satu tanda untuk anda mengubah topik perbualan.

7. Mata Mengira

Mata yang bergerak dari sisi ke sisi atau memandang kebawah adalah petunjuk bahawa seseorang itu memproses maklumat. Ternyata, ia adalah lebih sukar bagi kita untuk mengekalkan hubungan mata, semasa membuat pengiraan, kerana dalam kes ini tenaga kognitif kita dibahagikan antara  persekitaran dan membuat pengiraan sebab itu pergerakan mata kita akan bertambah.

8. Mata Juling??

Menjulingkan atau menyempitkan mata menunjukkan dengan ketidakselesaan,tekanan, dan juga kemarahan. Jika anda mendapat reaksi mata juling sejurus selepas anda mengatakan sesuatu, ia mungkin bermakna bahawa orang itu meragui kata-kata anda, tidak bersetuju dengan anda atau tidak faham dengan anda. Oleh itu,adalah membantu untuk anda menjelaskannya dengan lebih baik untuk elak salah faham dan pertelingkahan.

9.Mata berminat.

Pada tahun 1975 seorang ahli psikologi yang terkenal Eckhard Hess mendapati bahawa murid mengembangkan mata (membuka lebih luas) apabila kita berminat dengan topicy yang sedang dibincangkan atau objek yang dilihat. Walau bagaimanapun, apabila menilai penunjuk ini, anda juga perlu mengambil dalam pertimbangan pencahayaan dari bilik, seperti dalam persekitaran yang gelap murid kita secara semulajadi akan membesar mata mereka sebagai respon mata menerima lebih banyak sumber cahaya.

10. Mata berseri.

Menjadi satu kebiasaan dengan ungkapan apabila seseorang itu gembira mata mereka akan berseri, dan apabila mereka sedih atau tertekan "cahaya" di mata tadi akan malap, Ya,! Ini bukan sekadar persepsi kita. Terdapat banyak penyelidikan besar yang menunjukkan bahawa apabila terdapat perubahan pada mood kami, cahaya di mata akan berubah juga. Bagaimana untuk membuat cahaya mata anda berseri-seri?? Tidak ada cara lain, belajar menghargai nikmat-nikmat kecil kehidupan dan bersyukur dengan yang ada setiap hari!




Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan