Selasa, 7 Mei 2013

Panas Baran: 10 tips untuk mengawal kemarahan anda

Kemarahan adalah emosi yang normal dan juga sihat - tetapi ia adalah penting untuk menanganinya dengan cara yang positif. Kemarahan yang tidak terkawal boleh memberikan kesan negatif kepada kesihatan dan hubungan anda.

Adakah anda seorang yang panas baran? Pemandu lain memotong anda semasa traffic pun anda sudah mula menjerit dan memaki hamunnya?? Kalau begitu tulisan ini adalah untuk anda.

Mungkin anda perlu mempertimbangkan ini 10 tips pengurusan kemarahan ini.




1. 1,2,3,...7,8,9,10

Mengira hingga 10 bukan hanya untuk anak-anak. Sebelum bertindak balas kepada sesuatu situasi yang  tegang, mengambil sedikit masa untuk menarik nafas dan mengira hingga 10. Ini boleh membantu meredakan kemarahan anda. Jika perlu, berehat dan jauhi dari orang atau keadaan tersebut sehingga anda reda sedikit.


2. Apabila anda sudah tenang.....

Sebaik sahaja anda tenang dan boleh berfikir dengan rasional nyatakan kekecewaan/kemarahan anda dengan cara yang tegas tetapi kurangkan controversi. Menyatakan kebimbangan dan keperluan anda dengan jelas dan secara langsung, tanpa mencederakan orang lain atau cuba untuk mengawal mereka.

3.Lakukan senaman

Aktiviti fizikal seperti bersenam boleh menyediakan saluran untuk emosi anda, terutamanya jika anda seorang yang panas baran. Jika anda berasa marah anda rasa semakin membuak-buak, pergi  berjalan pantas atau meluangkan masa melakukan aktiviti fizikal kegemaran anda. Aktiviti fizikal merangsang pelbagai bahan kimia dalam otak yang boleh menyebabkan anda berasa lebih gembira dan lebih tenang daripada anda sebelum.

4.Berfikir sebelum bercakap

Adalah mudah untuk mengatakan sesuatu, yang anda kemudian akan menyesal. Ambil sedikit masa untuk mengumpul fikiran anda sebelum berkata apa-apa - dan membenarkan orang lain yang terlibat dalam keadaan tersebut untuk melakukan perkara yang sama.

5.Fikirkan penyelesaian.

Daripada memberi fokus kepada apa yang membuatkan anda marah, bekerjalah dan berfikir untuk  menyelesaikan isu tersebut. Ingatkan bahawa kemarahan tidak akan menyelesaikan apa-apa, dan hanya mungkin menjadi menambah buruk keadaan.

6."Saya"

Untuk mengelakkan kritikan atau berdalih kesilapan - mungkin hanya meningkatkan ketegangan - menggunakan perkataan "saya". Hormati perasaan orang lain. Sebagai contoh, katakan, "Saya kecewa kerana.........................." Perkataan seperti ini boleh membantu mengelakkan situasi yang tegang.


7.Elak dendam

Pengampunan adalah sesuatu yang melia. Jika anda membenarkan diri anda untuk berfikiran negatif dan benyimpan dendam, diri anda akan ditelan oleh sikap negatif anda sendiri. Tetapi jika anda boleh memaafkan seseorang yang memarahi anda, anda mungkin akan mula hidup dengan lebih bahagia tanpa dendam.  Adalah tidak realistik untuk mengharapkan semua orang untuk bertindak tepat seperti yang anda mahukan pada setiap masa.


8.Berjenaka untuk lepaskan ketegangan/kemarahan

Berjenaka boleh membantu mengurangkan ketegangan dan kemarahan. Jangan gunakan sindiran, kerana boleh menjejaskan perasaan dan memburukkan lagi keadaan.


9.Amalkan teknik relaksasi

Apabila anda marah, amalkanlah teknik relaksasi. Amalan senaman pernafasan mendalam, bayangkan anda sedang bercuti santai, atau mengulangi perkataan atau frasa yang menenangkan dalam diri anda seperti, "Ambil mudah." Anda juga boleh mendengar muzik, menulis jurnal atau melakukan yoga.

10. Dapatkan Bantuan

Belajar mengawal rasa marah anda merupakan satu cabaran. Jika perlu carilah bantuan untuk isu-isu yang menyebabkan kemarahan anda dan jika perasaan kemarahan anda seolah-olah di luar kawalan, ini adalah untuk mengelakkan diri anda dari melakukan perkara yang anda tidak ingini atau menyakitkan hati orang di sekeliling anda.

Sekian.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan