Rabu, 15 Mei 2013

Makan perlahan untuk Elakkan makan berlebihan.


Adakah anda ingin mengurangkan berat badan?
Adakah anda rasa anda makan dengan terlalu banyak? Tahukah anda yang untuk elak makan secara berlebihan anda perlu makan dengan perlahan?

Makan secara perlahan boleh membantu anda untuk lebih memahami isyarat lapar yang sebenar anda dan bukannya nafsu, ia juga boleh membantu anda untuk mengenal pasti sebab-sebab kenapa anda makan secara berlebihan ,seperti emosi atau hanya kerana anda suka makan.

Walau bagaimanapun, makan secara perlahan bukanlah suatu keputusan yang boleh anda buat dengan cepat den tiba tiba, sebaliknya, ia adalah satu tabiat yang anda memerlukan ketabahan dan motivasi diri yang tinggi untuk dijadikan amalan.

Terdapat beberapa langkah yang boleh membantu anda untuk makan dengan perlahan dan sedikit.



1.Reprogram minda anda. 
Jangan cuba untuk memperoleh tabiat makan secara perlahan jika anda belum bersedia secara mental. Berehat dan menggunakan imaginasi anda untuk mencipta imej-imej mental dan visual dengan membayangkan diri anda tanpa lemak dan kurus seperti yang anda inginkan.

2.Elak makanan yang telah diproses.
Makan secara perlahan bukanlah untuk menguyah dengan perlahan tetapi untuk makan dengan sihat dan seimbang. Elak makanan yang diproses kerana ia tidak dapat membekalkan nutrien yang secukupnya kepada badan dan anda akan cepat berasa lapar.

3.Makan apabila anda berasa lapar sahaja.
Otak anda akan menghantar isyarat lapar kepada perut anda apabila zat atau tenaga dalam badan anda kurang. Jangan makan jika anda tidak berasa lapar. Jadikan waktu makan anda sebagai rutin jangan makan dipertengahan waktu itu.

4.Sentiasa bertenang sebelum anda mula makan. 
Mengambil beberapa nafas dalam melalui hidung dan keluar melalui mulut. Dapat menghilangkan tekanan sebelum anda mula makan - dengan cara ini, anda akan menghapuskan rasa stress atau marah yang membuatkan anda lebih makan dan membantu anda memberi tumpuan kepada makanan anda.

5.Minum segelas air dan / atau semangkuk kecil sup sebelum hidangan utama anda. 
Minum air bersama dengan makanan anda. Ini akan membantu anda rasa kenyang dengan lebih cepat.

6.Jika anda masih lapar selepas makan, BERHENTI. 
Minum lebih air. Ini adalah keadaan di mana anda akan perlu menggunakan sedikit displin diri dan motivasi dan visualizations anda.

1 ulasan:

  1. Use this diet hack to drop 2 lb of fat in just 8 hours

    Well over 160k men and women are trying a simple and SECRET "liquid hack" to drop 1-2lbs each and every night in their sleep.

    It is very simple and it works on everybody.

    Here's how to do it yourself:

    1) Go grab a glass and fill it up half glass

    2) And then do this proven HACK

    so you'll be 1-2lbs thinner the next day!

    BalasPadam